• 192 stron A4 plus 3 x CD

    Teraz tylko
    94,00 zł

    Szkoła gry na gitarze elektrycznej. Krzysztof Błaś zdradza tajniki gry.
Wykonawcy:   A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż 1-9
FAQ Gitarzysty - Najczęściej zadawane pytania związane z gitarą

Poradnik gitarzysty to miejsce, w którym znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane między innymi z podłączeniem gitary do komputera, sprzętem gitarowym, gitarami, akcesoriami, efektami ale również porady i wskazówki jak czytać tabulatury i jak grać różne techniki.

Szukaj:
Pokaż wszystko
Wszystkich wyrażeń w poradniku: 45
Strona: 1 2 3 (4) 5

Sprzęt
23. Czy mogę używać pieca gitarowego do gry na basie i odwrotnie?

Można jednak nie poleca się tego. Po pierwsze stracimy na brzmieniu, a po drugie sygnał gitary basowej charakteryzuje się bardzo dużym natężeniem niskich tonów, których zwykły piec gitarowy nie jest w stanie obslużyć prawidłowo. Głośniejsze granie prawdopodobnie uszkodzi piec. Z kolei
granie na gitarze na piecu basowym nie da nam tak dobrego brzmienia wyższych tonów, ale przynajmniej raczej nie ma możliwości uszkodzenia w ten sposób urządzeń.

Sprzęt
24. Szukam dobrego polskiego lutnika.

Do dobrych polskich lutników na pewno należą m.in: Witkowski, Kamecki, Nexus, Lootnick, Jarosław Bąk, Krzysztof Kania.

Sprzęt
25. Pętla efektów - jakie efekty mogę tutaj podłączyć?

To taki układ efektów gitarowych, który łączy sie przy pomocy gniazd send(wysyłanie - początek pętli) i return(odbiór- koniec pętli) znajdujacych sie z tyłu niektórych piecy. Służą do
podłączania efektów modulacyjnych, typu chorus, delay czy flanger. Układ ten znajduję się pomiędzy preampem a końcówką mocy.

Sprzęt
26. Podobno można wygotować struny. Po co się to robi?

Gotowanie, pozwala zregenerować struny. Taki zabieg odświeża jakość strun, czyści z tłuszczu, soli osadzającej się z potu itp, jednak nie sprawi, że będą jak nowe. Niestety im częściej powtarza się ten zabieg, tym szybciej struny się zużywają. Kiedyś, gdy nie było takiego dostępu do sprzętu, było to popularniejsze. Zwłaszcza wśród basistów, dla których kupno nowych strun jest sporym wydatkiem.

Sprzęt
27. Klasyk a akustyk.

Wielu ludzi nie odróżnia gitary klasycznej od akustycznej. Rzeczywiście z wyglądu są do siebie bardzo podobne. Gitara klasyczna jest instrumentem koncertowym, na którym wytrawny muzyk potrafi zagrać jednocześnie melodię, akompaniament oraz pochody basowe. Dźwięki strun gitary klasycznej są pełne, soczyste, wybrzmiewające. Gitara akustyczna jest instrumentem popularnym, używanym najczęściej jako instrument akompaniujący akordami np. do śpiewu czy też melodii granej na innym instrumencie. Teoretycznie do gitar akustycznych stosujemy zestawy strun metalowych, a wiec powinny one biec bliżej progów (struny metalowe są bardziej podatne na fałszowanie przy dociskaniu ich do podstrunnicy). Mostek przy stosowaniu strun metalowych powinien być ustawiony lekko ukośnie.
Bardzo ważna sprawa - DO GITAR KLASYCZNYCH NIE ZAKŁADAMY METALOWYCH STRUN, bo możemy uszkodzić gitarę. Dlaczego? Wewnątrz gryfu akustyków i elektryków znajduje się specjalny metalowy pręt, a płyta wierzchnia jest wzmacniana, co pozwala na zrównoważenie większego naciągu, którego wymagają metalowe struny. W gitarach klasycznych nie ma tych zabezpieczeń, a montaż "metali" w skrajnych przypadkach może doprowadzić do wyrwania mostka, a prawie zawsze do skrzywienia gryfu.
Dźwięk (dobrych!) strun metalowych jest bardziej jasny i dźwięczny niż strun nylonowych. Różnice występują także w budowie główki - w gitarze klasycznej struny nawija się na specjalne rolki umieszczone w dwóch wyfrezowanych w drewnie otworach. W akustykach z kolei wkłada się je w otwory w kluczach, które są poza drewnem. Rozstaw strun gitary akustycznej jest mniejszy niż przy gitarach klasycznych, szczególnie widać to na siodełku. Ostatnią z różnic jest sposób mocowania strun na mostku - w klasykach są one przywiązywane, w akustykach używa się specjalnych kołków.
Gitary klasyczne stosowane są głównie w muzyce klasycznej, poezji śpiewanej i jazzie, a akustyczne w country, fingerstyle, pop i balladach rockowych.

Warsztat
1. Jak nastroić gitarę ?

Istnieją różne techniki strojenia (zasada piątego progu, flażolety na 5, 7 i 12 progu itd.), ale początkującym radzimy skorzystać ze stroików zamieszczonych na naszej stronie w dziale "Software". Ich użytkowanie jest bardzo intuicyjne. Wystarczy wybrać strój i kręcić kluczykiem aż do uzyskania danego dźwięku. Jeśli ktoś chce się nauczyć stroić gitarę ze słuchu, to odsyłamy do artykułów zawartych na naszej stronie. Na start damy tylko jedną radę - gdy dostrajasz dwie struny do tego samego dźwięku, to nie staraj się, by na ucho był identyczny. Skoncentruj się na tym, by po wydobyciu tegoż dźwięku z obu strun nie było słychać żadnych dudnień - występowanie charakterystycznego, niskiego, dudniącego przydźwięku przy szarpaniu strun nastrojonych do tego samego dźwięku jest najbardziej oczywistą oznaką nienastrojenia.

Warsztat
2. Jakie są częstotliwości pustych strun w gitarze?

E 330 Hz
H 247 Hz
G 196 Hz
D 147 Hz
A 110 Hz
E 82 Hz

Warsztat
3. Nie potrafię znaleźć bicia do danej piosenki.

Wraz z nabieranym w czasie nauki doświadczeniem nauczysz się lepiej wyczuwać rytm piosenki i nie będzie problemu ze znalezieniem do niej odpowiedniego bicia. Należy dużo sluchać danego utworu, wyczuwać kolejne takty i zmiany akordów i sukcesywnie poprawiać bicie. W dużej części piosenek można zastosować typowy schemat: dół, dół, góra, góra, dół, góra".

Warsztat
4. Nie potrafie śpiewać i grać na gitarze naraz.

Niektórym granie właśnie ułatwia śpiew, jednak inni mogą mieć z tym problem. Z czasem przychodzi to coraz łatwiej. Żeby przyśpieszyć ten proces należy nauczyć sie dobrze grać dany utwór, po jakimś czasie zacząć powtarzać w trakcie grania w myślach tekst, następnie powtarzać na głos urywki tekstu cały czas jednak bardziej skupiając się na graniu. Po jakimś czasie granie ze śpiewem danej piosenki nie będzie stanowić problemu.

Warsztat
5. Jak odczytać tabulatury?

Linie oznaczają struny (od góry kolejno E1, H(B)2, G3, D4, A5, E6), zaś cyferki na progach oznaczają pole podstrunicy, na którym należy docisnąć daną strunę. Pozostałe znaki oznaczają techniki (np. h - hammering, / - slide w kierunku od główki itd). Po pozostałe informacje odsyłamy do artykułu pt.: "Czytanie tabulatur" zamieszczonego na tej stronie.

Strona: 1 2 3 (4) 5
Wszystkich wyrażeń w poradniku: 45