• 7 godzin video

    Teraz tylko
    47,00 zł

    Szkoła gry na gitarze na 3 płytach DVD
Wykonawcy:   A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż 1-9

Czytelnia / Podstawowe techniki

Sweep i Staccato

Data dodania: 30-10-03
Język:  
Autor: Jaymz
Dział: Podstawowe techniki




Kontynuacja materiału na temat sweepowania. Tym razem kilka przydatnych ćwiczeń, wskazówek. Wszystkie zamieszczone poniżej przykłady wybrałem z wielu, które codziennie sobie pogyrwam, i dzięki którym doszedłem do jakoegoś poziomu. Opanowanie tego materiału powinno pomóc Wam w opanowaniu płynności w sweepie i sprawnym kostkowaniu (powinno się udać, bo mi się udało :).

Ćwiczenia te warto sobie ćwiczyć z metronomem. Zaczynać od wolniejszego tempa i stopniowo zwiększać je od 10 uderzeń, ale pod warunkiem, że mamy poczucie, że już jesteśmy dobrzy na jednym poziomie.

Oznaczenia:

d-------- - kostkowanie w dół
g-------- - ksotkowanie w górę

Na początek jedno dłuższe ćwiczenie. Proponuje naprzemienne kostkowanie (góra-dół). W ten sposób bardzo łatwo można sobie wyrobić precyzyjne kostkowanie, które może się okazać bardzo przydatne w druzgocących zagrywkach staccato:

d---| g----------| d--| g---------| d--| g---------|
sl.
|---8h12-8----------------------------------8h12-8------------------------|
|-10--------10-----------9h12-9-----------10--------10--------------------|
|--------------9-------9--------9----------------------9-------9\---------|
|----------------11---------------9----------------------11-------2~~~~~~-|
|-------------------12--------------11----------------------12------------|
|--------------------------------------12---------------------------------|
2 1 4 1 2 1 3 4 1 1 4 1 1 1 3 4


Oto fragment jednego z preludiów Bacha. Tym razem szlifujemy kostkowanie. Przy okazji mamy elementy skippingu, czyli zagrania dzwieku na jednej strunie, ominięcia kolejnej i zagrania zastępnego dzwieku na strunie nastepnej.

-|-12-----------------|-
-|--------------------|-
-|----13-12-13--------|-
-|--------------------|-
-|--------------------|-
-|--------------------|-


Właściwie cały utwór jest warty opanowania, ale wybrałem to co uważam za najlepsze:

2 1 2 1 1 3 4 1 3 2 3 2 3 1 4 1 2 1 2 1 1 3 4 1 3 2 3 2 3 1 3 2 3 2 3
||-----------------------------------|-----------------------------------||------------------
||-----------------------------------|-----------------------------------||------------------
||:----------------7-9-8-9-8-9-7-----|----------------7-9-8-9-8-9-------:||:-14-13-14-13-14--
||:-7-6-7-6/7-9-10---------------10-9|-7-6-7-6/7-9-10-------------------:||:-----------------
||-----------------------------------|----------------------------7~~~~--||------------------
||-----------------------------------|-----------------------------------||------------------


1 4 3 2 1 2 1 1 3 4 1 3 2 3 2 3 1 4 2 2 1 2 1 1 2 4 2 2 1 2 1 2
--------------------------------|----------------------------------------------|-------------
--------------------------------|----------------------------------------------|-------------
12------------------------------|-12-11-12-11-12-10----------------------------|-10-9-10-9-10
---15-14-12-11-12-11/12-14-15-12|-------------------14-12\10-9-10-9/10-12-14-10|-------------
--------------------------------|----------------------------------------------|-------------
--------------------------------|----------------------------------------------|-------------


4 2 1 2 1 2 1 2 4 3 1 2 1 2 1 2 3 2 4 3 2 3 2 3
-------------------------|------------------------------------|
-------------------------|------------------------------------|
---------9-8-9-8-9-------|-----------10-9---------------------|
-12-10-9-----------10-9-7|-9-8-9-8-9--------------------------|
-------------------------|----------------11-12-11-12-11-12~~~|
-------------------------|------------------------------------|

W ćwiczeniach 3 i 4 musimy pamiętać o żelaznej zasadzie - jeden palec na jeden próg !

Na koniec mała uwaga. We wszystkich ćwiczeniach staccato można zastosować dodatkowo tzw. 'palm muting' czyli tłumienia strun ręką kostkującą tuż przy mostku. Dzwięki brzmią wyraźniej. Podałem do każdego ćwiczenia opalcowanie, według którego gram te ćwiczenia, ale nie znaczy to, że jest to jedyna dopuszczalna wersja. Wkrótce następna porcja !

do góry   powrót   pokaż wszystkie artykuły